FbnF

FbnF is dé portal waar eigentijdse, moderne, reislustige (en werkende) levensgenieters elkaar via de ‘Circle of Life’ motiveren, inspireren en dirigeren. Bloggen, vloggen, pix en movies…. alles kan en mag. Voor ons geen ‘Fearing Forties’ of  'Frightening Fifties'. We embrace life and live it to the fullest! Ben je ook een FbnF-er? Dan ben je hier aan het juiste online adres.

Oh ja, en vooral niet vergeten: be proud to use the F-word!

FbnF

FbnF is dé portal waar eigentijdse, moderne, reislustige (en werkende) levensgenieters elkaar via de ‘Circle of Life’ motiveren, inspireren en dirigeren. Bloggen, vloggen, pix en movies…. alles kan en mag. Voor ons geen ‘Fearing Forties’ of  'Frightening Fifties'. We embrace life and live it to the fullest! Ben je ook een FbnF-er? Dan ben je hier aan het juiste online adres.

Oh ja, en vooral niet vergeten: be proud to use the F-word!
Maarten de Ruiter
Like me please....!
Ik weet dat mijn grootouders in de ruim 80 jaar dat ze geleefd hebben ontzettend veel in de wereld hebben zien veranderen. Naast een wereldoorlog, overstromingen en andere ellende ook positieve dingen. Zoals technische ontwikkelingen als elektriciteit, televisie en telefoon. Mobiele ontwikkelingen zoals auto’s en vliegtuigen. Sociale ontwikkelingen zoals pensioenen, medische zorg, armoedebestrijding, sociale opvang en vakanties.

Wij weten niet beter….zijn er zelfs behoorlijk door verwend. Maar de veranderingen, waar wij FbnF-ers de laatste 15 jaar mee te maken hebben gehad zijn op een andere manier net zo ingrijpend: de digitale revolutie. Ik weet nog – alhoewel bijna niet meer voor te stellen – dat ik begin deze eeuw nog op vakantie ging zonder mobiele telefoon en misschien ter plaatse in een Internet Café een kort berichtje stuurde aan mijn ouders, dat ik goed was aangekomen. Niet dat mijn ouders toen al goed wisten hoe met email om te gaan maar toch….!

Digitale televisie, mobieltjes met hoge resolutie camera’s, auto’s die zichzelf inparkeren, communiceren met elkaar via Facebook of Instagram: this is only the beginning. Ik stond afgelopen week op de gracht bij mij voor de deur naar de schitterende bloedmaan te kijken. Bijna iedereen stond druk foto’s te maken met z’n mobieltje. Leuk als herinnering. Maar ja……door je mobiel naar een zeldzame bloedmaan kijken is voor mij niet hetzelfde als real life naar de hemel staren. Ik had mijn mobiel expres niet bij me. Ik keek door mijn eigen ogen, nam het op in mijn hoofd, hart en geheugen….om het nooit meer te vergeten. Dat voelt voor mij veel beter, ondanks dat ik serieus écht de enige was zonder mobiele camera in mijn hand.

Alhoewel ik denk dat het niet meer lang zal duren voordat je via een chip in je lijf gewoon met je ogen foto’s kan maken van alles dat je ziet en deze ook nog via ‘digital body messages’ ofzoiets kan doorsturen naar je vrienden, is dit voor onze generatie allemaal toch nog vreemd en anders. En dat zullen veel leeftijdsgenoten met mij eens zijn. Maar de jeugd niet….die weet niet beter. Die zijn geboren in het digitale tijdperk. Die willen niets anders meer. Die weten niet eens hoe een oude bauxiet telefoon eruit ziet, die sturen geen ‘ouderwetse’ Kerstkaarten of doen liefdesbrieven op de post. En dit betekent dat, willen wij ons kunnen ‘handhaven’ in deze snel veranderende wereld we wel mee moeten met al dat digitale gedoe.

Dat doe ik trouwens ook. Maar soms is het niet meer bij te houden. Of ik wil het allemaal niet bijhouden want elk half jaar is er wel weer een nieuw technisch snufje bijgekomen. Elke keer als ik een nieuwe mobiele telefoon heb, laat ik ‘m minstens een maand op mijn bureau liggen…. bang voor alle nieuwe snufjes, die ik nu weer moet gaan uitvogelen.

Dat zie je ook online. Jongeren communiceren voornamelijk (en soms uitsluitend) op digitale manier. Die sturen elkaar Appjes, maken online filmpjes, branden elkaar af via Twitter en kijken bijna alleen nog maar naar ‘televisie’ via Netflix op hun tablet. Het voordeel is wel dat zij iets beter weten hoe ze online met elkaar moeten communiceren. Elkaars foto’s of filmpjes liken, delen of ‘emoticonen’ is voor hun de normaalste gang van zaken.

Wij FbnF-ers zijn daar (nog) niet zo voor….of zijn gewoon gewend om real life met elkaar te communiceren. Sinds Dagmar en ik FbnF de ether in hebben geslingerd, krijgen we ontzettend veel leuke reacties….. op de blogjes maar vooral ook op de vlogjes. Ik heb al een paar keer een bedankje gehad van vrienden of kennissen voor de leuke adresjes uit mijn Trip Tips Ibiza. En ook Dagmar krijgt op het hockeyveld of tijdens borrels veel positieve feedback op onze behoorlijk amateuristische maar in onze ogen best grappige vlogs.

Maar willen we op Facebook, Instagram of via andere social media liefst wel een beetje succesvol zijn.... dan hebben we online likes, shares en/of emoticons nodig. Dat is namelijk goed voor onder andere onze SEO (zoek maar op via Google wat dat precies is) en dat bepaald voor een groot deel het succes van FbnF. Dus slechts één vriendelijk digitaal verzoek van Dagmar en mij: LIKE US PLEASE!

Meer FbnF? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Trip Tips
What to do
New(s)

Meer FbnF? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief